Waarom luisteren organisaties verder brengt
Luisteren brengt je verder. Zo dan weet je dit maar alvast. Meteen de belangrijkste boodschap op tafel. Misschien hechten jullie al belang aan luisteren, maar bij veel organisaties zie je dat luisteren onderschat wordt of erbij inschiet. Daar is het vooral praten en doen. In onze resultaatgerichte wereld bereiken we echter nog meer met luisteren. Hoe dat werkt, vertel ik je in de blog.
Luisteren is de sleutel
Al in een eerder blog over luisterende organisaties gaf ik de commerciële voordelen van luisteren aan. Het schept meer betrokkenheid, loyaliteit en werkplezier. Het vermindert bovendien verzuim en uitstroom. In luisterende organisaties, leggen leidinggevenden verborgen behoeften uit de onderstroom bloot door te luisteren. Ook zijn ze in staat om verborgen potentieel naar de oppervlakte te brengen. Dan snap je natuurlijk wel waarom ik luisteren als één van de sleutels naar succes beschouw. Waarom praten en doen we dan nog zo veel en luisteren we om te reageren?
Luisteren: een verwaarloosde vaardigheid
We luisteren steeds minder, wist je dat? Geen tijd, is het meest gehoorde excuus. Bedenk je eens wat de impact daarvan is, bijvoorbeeld binnen jullie MT. Jullie nemen belangrijke, langetermijnbeslissingen. Om deze verantwoord te kunnen nemen moet je, vanuit verschillende perspectieven, goed geïnformeerd zijn. Ik vertel je niets nieuws, jij weet ook wel dat je op basis van halve of erger, eenzijdige informatie, geen beslissingen moet nemen. En hoe groter de beslissing, hoe zekerder je wilt zijn dat je alle informatie, vanuit verschillende invalshoeken, krijgt. Luisteren is een vaardigheid die we jammer genoeg de laatste jaren verwaarloosd hebben. Luisteren lijkt het te hebben verloren van meningen. Maar we zijn het luisteren nog niet kwijt hoor! We hoeven alleen de knop maar aan te zetten. Ja van Katwijk, wat is het addertje? Oké, het zal voor de één wat makkelijker zijn dan voor de ander. De luisterknop aanzetten begint met het herkennen en loslaten van je overtuigingen en aannames. Dat heeft direct invloed op zowel je gesprekshouding, als je werk-, denk- en misschien zelfs levenshouding.
Overtuigingen
We hebben allemaal last van overtuigingen. Beperkende overtuigingen zijn in de loop van je leven ontstaan door opvoeding, nare ervaringen en soms ook door de tijdsgeest, denk maar eens aan de invloed van social media. Het zijn valse overtuigingen, ze zijn ongegrond en niet echt, maar ze zijn jouw waarheid geworden. Zonder dat we in het in de gaten hebben, hechten we ons aan deze overtuigingen en verdedigen ze met hand en tand. In een meeting, in een gesprek. Als een ander tegen je ingaat, voel je je direct aangevallen. (Luisteren om te reageren) Ik tref geregeld MT’s waar andere standpunten als een aanval wordt gezien. Het lijkt wel alsof we ons identificeren met onze overtuigingen. Vaak zijn overtuigingen ook nog eens collectief. Je kunt je vast wel voorstellen dat je MT-meeting daar niet effectiever van wordt. Ook nieuwe ideeën hebben op die manier geen schijn van kans. Je luistert en filtert informatie op basis van je overtuigingen. Zonde, want hierdoor lopen we veel mis. Gezamenlijke ambities en vernieuwingen.
Maar hoe zet ik dan die valse overtuigingen uit? zul je je afvragen. Stap 1: Door je bewust te worden dat het slechts overtuigingen of gedachten zijn. Je bent je overtuiging niet. In mijn trainingen en coaching gebruik ik oefeningen waarmee je je daarvan bewust wordt. Wat ook helpt is leren je oordeel en meningen uit te stellen. Want, wat je van iets of iemand denkt of veronderstelt, kan heel ver van de waarheid af staan en zegt meer over jou.
Als je een oefening wilt ontvangen waarmee je je bewust wordt van je valse overtuigingen en/of leert hoe je oordelen en aannames kunt uitstellen, stuur me dan even een berichtje.
Ruimte
Om te luisteren en niet alleen maar te zenden, is er ook mentale ruimte in je organisatie nodig. Meer daarover in het blog Hoeveel mentale ruimte is er in jouw organisatie?
PS
Momenteel werk ik aan mijn derde boek. Hierin besteed ik aandacht aan luisteren en mentale ruimte creëren op directie- en MT-niveau. Interesse? Houd dan de website in de gaten of volg me via LinkedIn.