DISC Trainingen

Verbeter interactie en communicatie dankzij het DISC Model

Op zoek naar een DISC trainer? Bekijk ons aanbod van DISC trainingen

Als team elkaar beter begrijpen dankzij DISC gedragsstijlen

Het DISC-model is een veel toegepaste en makkelijk te begrijpen methode dat inzicht geeft in het gedrag van mensen. Het geeft niet alleen inzicht in je eigen gedrag, overtuigingen, krachten en valkuilen… ook in dat van anderen.


Als je begrijpt welke gedragsstijl jouw voorkeur heeft en welke voorkeursstijl de ander heeft, wordt het makkelijker en prettiger om als team samen te werken én elkaar te begrijpen.


Tijdens onze DISC training leer je over de 4 DISC gedragsstijlen en hoe je deze inzichten in de praktijk toepast.


DISC training volgen? Kies uit:

Leer de 4 gedragsstijlen (her)kennen

Wat is DISC?

Met DISC weet je gedragsstijlen te herkennen en te benoemen. Je plaatst daarmee mensen niet in hokjes. Want dat is te kort door de bocht. En zo gebruiken we deze methode niet. Wel geeft het je de kapstok om de verschillende stijlen te duiden en hier effectief mee om te gaan. Bijvoorbeeld bij het geven en ontvangen van feedback, teamsamenstelling en loopbaanontwikkeling.

 

Leer gedrag aanpassen per situatie

Als mens hebben we onze unieke karaktereigenschappen, levenservaringen opgedaan en zetten we in bepaalde situaties sociaal wenselijk gedrag in. DISC helpt om je voorkeursstijl in bepaalde omstandigheden te ontdekken, en de mogelijkheid te krijgen om bewust je gedrag aan te passen aan de specifieke situatie. 

Met DISC ontwikkel je de taal die beter aansluit bij de ander

Door je gedrag aan te passen aan een specifieke situatie ben je in staat mensen te benaderen zoals zij (het liefst) benaderd willen worden. Je vergroot je aanpassingsvermogen en krijgt hierdoor meer invloed.

 

Met DISC leer je dezelfde taal spreken

Ook weet je je in de ander te verplaatsen, en ontwikkel je de ‘taal’ die beter aansluit bij de ander. Je ontdekt hoe je nog beter aan de ‘knoppen’ van jouw DISC stijlen kunt draaien, waarmee je het beste uit jezelf naar boven haalt. De onderlinge verhouding en communicatie verbetert enorm. En dat kost ook nog eens minder frustratie en negatieve energie.

 

De 4 DISC Stijlen

Dominant (rood)

Invloed (geel)

Stabiel (groen)

Consciëntieus (blauw)

Kenmerkend voor DISC

Vier gedragsstijlen

DISC onderscheidt vier verschillende gedragsstijlen: Dominant, Invloed, Stabiel en Conformistisch. Elke stijl heeft een eigen kleur en kent eigen kenmerken

Uniek en betrouwbaar

Niet één individu is gelijk en niet één DISC-analyse geeft eenzelfde uitkomst. Iedere respondent is een mix van de vier DISC-stijlen, waarbij meestal één, twee of zelfs drie stijlen de boventoon voeren. Elke analyse is dus uniek en daarmee zeer betrouwbaar

Dé meest gebruikte gedragsanalyse

Het DISC-model is gebaseerd op onderzoek van Dr. William Moulton en wereldwijd de meest toegepaste tool in zijn soort. Niet zo gek als je bedenkt dat de DISC-analyse in de afgelopen 40 jaar al meer dan 50 miljoen keer is gebruikt

Inzet van DISC is geschikt voor grote en kleine bedrijven, in profit en non-profit organisaties, in teamverband en op individueel niveau

4 Discstijlen

Waarom DISC?

  • om goed geoliede teams te creëren
  • om effectieve managers en leidinggevenden verder te helpen
  • om meer uit sales te halen
  • om klantenservice te optimaliseren
  • om veranderingstrajecten te ondersteunen
  • om raad te geven bij het inhuren, werven, plaatsen, promoveren en outsourcen van medewerkers
  • om conflicten op te lossen
  • om de impact van coaching en training te maximaliseren

De 4 DISC gedragsstijlen

DISC gedragsstijl:

DOMINANT

Karaktereigenschap

Dus jij…

Streeft ernaar de #1 te zijnLaat zien hoe ze kunnen winnen, nieuwe kansen
Denkt logisch naBeredeneert helder
Wil feiten en highlightsOverlegt beknopte data
Streeft naar resultatenStemt in met doelen en grenzen en biedt ondersteuning of laat ze hun gang gaan
Maakt graag zelf keuzesStaat toe dat ze hun eigen ding doen, binnen grenzen
Geeft voorkeur aan delegerenGaat op zoek naar kansen om de focus van de werklast te verleggen
Houdt van veranderingVarieert in de routine
Wil erkenning van anderenComplimenteert hen met wat ze hebben gedaan
Wil de leiding hebbenLaat hen de leiding nemen als dit gepast is, maar geeft hen wel parameters mee
Heeft de neiging om conflicten te veroorzakenBeargumenteert als het nodig is met overtuiging de punten waarover je het oneens bent, benoemt feiten en betoogt niet op een 'persoonlijke' basis.

DISC gedragsstijl:

INVLOED

Karaktereigenschap

Dus jij…

Wil goedkeuren en goed overkomenLaat weten dat ze gewaardeerd zijn en dat je hen aardig vindt
Zoekt enthousiaste mensen en situatiesGedraagt je optimistisch en schept een enthousiaste sfeer
Denkt met emotieBiedt steun aan hun gevoelen waar mogelijk
Wil de algemene verwachting wetenVermijdt details, concentreert je op het grote plaatje
Heeft betrokkenheid en menselijk contact nodigToont interactie en verleent medewerking
Houdt van verandering en innovatieWijzigt de routine, vermijdt repeterend werk op de lange termijn voor hen
Wil dat anderen HEN opmerkenGeeft hen vaak persoonlijke complimenten
Heeft vaak hulp nodig om te organiserenDoet het samen
Is op zoek naar actie en stimulatieZorgt voor een snel, levendig tempo
Omgeeft zichzelf met optimismeGeeft steun aan hun ideeen, geeft geen kritiek op details en laat hen je positieve kant zien
Wil feedback dat ze het 'goed doen'Benoemt de prestaties, voortgang en toont welgemeende waardering

DISC gedragsstijl:

STABIEL

Karaktereigenschap

Dus jij…

Streeft naar stabiliteitLaat zien hoe je risico's minimaliseert
Denkt logisch naBeredeneert helder
Wil documentatie en feitenVoorziet in data en feiten
Wil een stap-voor-stap aanpakVoorziet in een ruwe schets en/of één-twee-drie instructies en loopt deze persoonlijk met hen door
Wil dat anderen zijn geduldige vasthoudendheid zienComplimenteert hen met hun volharding
Vermijdt risico en veranderingBiedt hen persoonlijke zekerheden
Vindt conflicten onprettigHandelt niet agressief, focust op gemeenschappelijk belang of nodige hulp
Helpt graag anderenStaat toe dat ze service of hulp aan anderen kunnen bieden
Op zoek naar rust en vredeVoorziet in een relaxte vriendelijke sfeer
Geniet van teamwerkPlaatst hen in een groep die meewerkt
Wil oprechte feedback en waardering ontvangenErkent hun spontaniteit en hulpvolle inspanningen, wanneer dit in de situatie past

DISC gedragsstijl:

Conformistisch

Karaktereigenschap

Dus jij…

Houdt niet van een agressieve benaderingBenadert hen op een indirecte, niet bedreigende manier
Denkt logisch naBeredeneert helder
Zoekt informatieGeeft informatie zwart op wit
Moet het proces kennenGeeft uitleg en motivering
Betracht voorzichtigheidBiedt ruimte om na te denken, vragen te stellen en te controleren voordat ze beslissingen nemen
Wil dat anderen hun nauwkeurigheid zienComplimenteert hen voor hun grondigheid en correctheid als het passend is
Vermijdt conflictenVraag om opheldering op een tactvolle manier en biedt assistente waar nodig
Wil in het gelijk gesteld wordenGeeft hen tijd om het beste of 'correcte' antwoord te vinden binnen bepaalde grenzen
Vindt het fijn om te overpeinzenVertelt hen 'waarom' en 'hoe'




Vragen over de inzet van DISC?