arrow_drop_up arrow_drop_down

Durf jij de OEN te zijn?

Durf jij de OEN te zijn?

De koerswijziging bezorgde Henriette grijze haren, maar het resultaat is veelbelovend. Samen met haar broer bestuurt zij Forte, het taleninstituut dat hun vader decennia geleden oprichtte. Van een stenen gebouw met klaslokalen naar een complete online organisatie; vooral vader moest overtuigd worden van de noodzaak. Bij deze nieuwe manier van werken past ook een innovatieve ICT-oplossing. De accountmanager van de ICT-beheerder legt zijn offerte tot in de details uit. Heeft Henriette al aan deze optie gedacht? En dit dan? Ze kan ook daarvoor kiezen, maar dat brengt andere kosten met zich mee. Op den duur betaalt alles zich terug, volgens de accountmanager. Maar in het hoofd van Henriette speelt maar aan één ding: hoe leg ik dit aan vader uit?

Open, Eerlijk en Nieuwsgierig

Niemand wil star, zwart-wit en eigenwijs zijn. Veel liever zijn we Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Een echte OEN dus. Wat is een OEN?
Laat je bestaande ideeën over het OEN-zijn los. Een OEN is iets anders dan je denkt. Een OEN luistert met Open aandacht. Hij of zij is Eerlijk en transparant in de communicatie. En een OEN is Nieuwsgierig naar de gedachtes en meningen van de ander. Als jij het klaar speelt in een gesprek de OEN te zijn, dan zul je echte verbinding met de ander ervaren.

Een OEN word je door je ideeën, je expertise en je behoefte om te voorkomen los te laten. Je zit in de eerste plaats in het gesprek als mens, en tegenover je zit een ander mens. Met professionele behoeftes, maar met mens-waardige gedachten, ideeën en beperkingen. Forte heeft een doeltreffende ICT-omgeving nodig. Dat is het doel, en daar moeten alle partijen naar toe. Hoe dat gebeurt is onbelangrijk en staat niet vast.

De houding van elk van hen beïnvloedt voor een groot deel de manier waarop het gesprek loopt. En dus de uitkomst. Een ware OEN is in staat de ander te begrijpen. En begrip is de basis van een gezonde, duurzame relatie.

Henriette heeft niet veel van de offerte begrepen. De accountmanager begreep niets van het echte probleem van Henriette. Kansen ontstaan bij ruimte. Niet bij overlading.

Heb jij interesse in dit onderwerp? Kijk dan ook eens naar de Verkooptraining Adviserend Verkopen

Over de schrijver
Reactie plaatsen