Durf jij tevreden te zijn?

Op de een of andere manier lijkt het not done om openlijk te zeggen dat je tevreden bent. Waarom eigenlijk? Streef liever naar tevredenheid dan naar nóg betere prestaties. Ontdek waarom ik dit zeg.

Mentale ruimte

Eerst nog even terug naar een vorig blog over mentale ruimte. Hierin vertelde ik dat het als directeur of manager essentieel is om te begrijpen hoe belangrijk mentale ruimte is. Mentale ruimte, of noem het ‘professionele ruimte’ voor je medewerkers, je MT en jezelf. Het bewustzijn van je eigen mentale ruimte helpt je effectiever communiceren en coachen. Waar ruimte is, ontstaat iets nieuws. Wanneer je mentale ruimte creëert voor jezelf en anderen, leidt dat tot een veilig en positief werkklimaat, voelen medewerkers zich vrij en gestimuleerd om kwesties aan te kaarten of deze eens op een andere manier te benaderen. Ruimte geven is bovendien durven even niets doen. Durven loslaten wat je bij voorbaat al dacht of als de waarheid beschouwde. Durven loslaten betekent ook dat je waardering hebt voor wat er wél is.

Tevredenheid 

Tevredenheid is een wonderlijk concept. Tevredenheid is meer dan alleen gelukkig zijn. Het is een constant en herkenbaar gevoel dat ons rust en geestelijke voldoening geeft. Maar in plaats van tevredenheid, zijn we schijnbaar liever bezig met meer, beter, groter, sneller. We worden ontevreden over wat we nog denken te missen. En? Leveren alle inspanningen nu echt zoveel meer op?

Volg maar eens een doorsnee gesprek.

‘Hoe is het?’ 

‘Ja, lekker druk. Veel werk, vorige week een mega order binnengekregen!’

‘Goed zo.’

Goed zo?? Wat is er mis met ontspanning? Prestatie(druk) lijkt gelijk te staan aan dat het goed gaat. Om mij heen zie ik dat presteren betekent dat alles altijd nóg beter moet zijn. Maar ja, er is altijd wel iets dat nog beter kan of iemand die het beter doet. Die onrust, de drang naar meer, beter, groter lijkt een onderdeel te zijn geworden van onze prestatiemaatschappij. Het is hetzelfde als continu streven naar iets dat er nog niet is. Zo kun jij als directeur of manager nooit tevreden zijn en ontstaat er minder mentale ruimte in jouw organisatie. Organisatie doelen proberen we dan te behalen door te forceren of tegen een hoge prijs. En dat terwijl vaak de juist gewone dagen, de beste dagen zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook super om met vrienden te gaan skiën of met mijn dochter te paragliden in Madrid, maar feitelijk doe je zoiets maar een paar procent van je nominale tijd. Daarna keren we altijd terug naar gewoon en … wat een genot! Gewone dagen zijn onze beste dagen. Ook op het werk. Tevredenheid geeft rust en ruimte. Je mag de lat natuurlijk hoog leggen, gepassioneerd zijn en streven naar verbetering. Maar zorg voor je eigen mentale ruimte. Het bevordert creativiteit en geeft ruimte voor potentieel.

Tevreden brengt je verder

Tevredenheid is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor jullie klanten en medewerkers. Tevredenheid draagt bij aan een betere werksfeer en ruimte voor potentieel. Worden toch al goede kwartaalcijfers nu echt beter van de lat steeds hoger leggen? Tevredenheid schept rust waardoor je betere beslissingen neemt. Daarmee kom je verder, zakelijk en persoonlijk. De organisatie, de resultaten, jijzelf, het MT, de medewerkers, je relatie, je gezin en je vriendschappen.

Stilstaan bij tevredenheid

Wist je dat je eerst moet loslaten waar je ontevreden over bent en stilstaan bij wat er allemaal wel is om tevreden over te kunnen zijn? Tevredenheid vergt lef. Valse gedachten maken het namelijk spannend. Gedachten die door een duiveltje op je schouder ingefluisterd worden: Als mijn medewerkers weten dat ik tevreden ben, gaan ze natuurlijk achteroverleunen en dan zul je zien dat de resultaten afnemen. Maar is dat echt zo? Als jij deze valse gedachten durft los te laten, dan ontstaat mentale ruimte bij jezelf en kun je medewerkers professionele ruimte geven.

Stel je durft voortaan tevreden te zijn met 75% van het ideaal. Mentale ruimte ontstaat tussen de denkbeeldige 75% en 100%. Is 75% dan slecht en haal je dan niet alles uit jezelf en anderen? Dat hangt af van jouw eigen norm. Mijn 75% is tenslotte niet jouw 75% en wie bepaalt de lat?

 Stilstaan bij je tevredenheid en je valse gedachten loslaten is niet gemakkelijk. In trainingen en coaching stel ik vaak de vraag waarom het zo lastig is om van deze gedachten af te komen. Hieronder de meest gegeven antwoorden:

‘Moeilijk om het anders te zien’

‘Ik geloofde dat het de waarheid was.’

‘Het gaat automatisch.’ 

‘Ik ben me er nooit van bewust geweest.’ 

En het klopt allemaal. Die gedachten horen bij je, ze zijn onbewust met je meegegroeid en het gaat helemaal vanzelf. Je bent je er ook naar gaan gedragen. Door je bewust te zijn van deze beperkende gedachten kun je makkelijker tevreden raken met 75%. Pittig, maar gelukkig goed aan te leren. De eerste stap is je ervan bewust zijn en je te realiseren dat deze gedachten vals zijn. Jij bent niet je gedachten! En die ongewenste effecten, ontstaan die echt? Weet je dat 100% zeker? In plaats van te blijven streven naar wat er nog niet is, creëer je professionele ruimte en motivatie bij jouw medewerkers door waardering voor wat er wel is.

Doen waarvoor je gemaakt ben

Altijd meer, beter, groter, sneller maakt tevreden zijn onmogelijk. Als je de lat telkens hoger legt, impliceer je dat je keer op keer tekortschiet. Het antwoord op een wereld van prestatiedruk is: durven zien waar je al staat. Ambities en dromen hebben is prima, maar je meten met een Elon Musk? Als je tevreden bent, dan accepteer je je zakelijke en persoonlijke leven zoals het is met behoud van (reële) dromen en ambities. Zonder dromen geen doelen en zonder doelen geen dromen. Laten we doen waarvoor wij ontworpen zijn. Met elkaar praten, plezier maken, ontwikkelen, opbouwen. En laten we ‘minderen’ met doen waarvoor we niet gemaakt zijn. We komen per slot van rekening niet persé verder door altijd nóg meer van elkaar en jezelf te eisen.

PS

Probeer deze week eens stil te staan bij jouw eigen tevredenheid. Waar ben je tevreden over in je werk of privéleven? En welk positief effect geeft dit in jouw organisatie?

Op dit moment werk ik aan mijn derde boek waarin ik schrijf over hoe je professionele ruimte in jouw organisatie creëert. Medewerkers hebben ruimte nodig om te kunnen groeien. Interesse? Volg mij dan om op de hoogte te blijven.

Over de schrijver