NIVEA
“Het zal wel stom klinken…”, hoort Maaike zichzelf zeggen tegen de Hugo, “…maar voor mij is het allemaal abracadabra.” Hugo is financieel planner, Maaike benaderde hem om advies te krijgen over haar geldzaken. Samen met Hugo bekijkt ze haar polissen, spaartegoeden en beleggingsrekeningen. Maaike is sinds de scheiding met haar man het overzicht kwijt. Ze slaat haar pensioenmap open. “Je zult wel denken: weer zo’n sneue ziel die niet kan organiseren.” Dan maakt Hugo een grapje. Dat ze een wondertje is, of zoiets dergelijks. Maaike wordt rood. ‘Zie je wel’, denkt ze. ‘Ik ben een chaoot. Ik kan niet eens mijn eigen administratie bijhouden’.
“Hugo zit bij Maaike aan de keukentafel. Haar administratie is enigszins rommelig, maar niet onoverzichtelijk. Maaike benaderde hem omdat zij leed onder de mentale druk van de onoverzichtelijkheid. Hugo vindt Maaike een leuke vrouw. Hij is bang dat ze hem maar een saaie, zakelijke cijferaar vindt. “Je bent wel een administratief wondertje, hoor,” zegt hij om het ijs te breken.
Niet Invullen Voor Een Ander
De meeste mensen denken bij NIVEA aan het karakteristieke blauwe blikje met die herkenbare geur. Ikzelf gebruik NIVEA als uitleg voor Niet Invullen Voor Een Ander. Dat was wat Maaike en Hugo wel deden. Zij vulden in wat de ander over hen dacht. Hierdoor ontstond er van beide kanten onnodige spanning en ruis.
Bijna iedereen wil voorkomen dat de ander een verkeerde indruk van hem of haar heeft. De begrippen ‘voorkomen’ en ‘creëren’ kwamen al eerder aan bod. In welke situaties zou jij vaker NIVEA kunnen gebruiken?
Heb jij interesse in dit onderwerp? Kijk dan ook eens naar de communicatietraining op maat.