Echt Luisteren naar je klant

Leuk dat je er weer bent! In mijn vorige blog vertelde ik dat luisteren meer is dan ‘horen wat er gezegd wordt.’ Deze blog is een vervolg daarop. Wat is écht luisteren?

Luisteren is afstemmen

Afstemmen heeft te maken met respect. Luisteren is meer met de ander bezig zijn. Meer met de ander is minder met jezelf, en daar wil je naar toe. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel vaak gezegd wordt dat vooral vrouwen de neiging hebben zich voortdurend van alles af te vragen, is onzekerheid niet een typische vrouwenzaak. Mannen kunnen er ook wat van. In een gesprek is dus iedereen zo nu en dan bezig met de vraag hoe hij of zij overkomt. Als je met jezelf bezig bent, sta je dan wel open voor de bedoeling van de ander? Focus je helemaal op de ander. Dat geeft ruimte voor al dat andere dat hoort bij het begrip ‘luisteren’.

Luisteren is loslaten

“Wat moet ik loslaten?”, zul je misschien denken. “De controle? Nee toch, dat durf ik helemaal niet.” Geen nood, loslaten en controleverlies zijn hele andere zaken. Wat je wel kan loslaten, dat zijn je verwachtingen van hoe het gesprek moet verlopen. Stap zo onbevangen mogelijk bij je gesprekspartner naar binnen. Houd voor ogen WAT je doel is, maar laat los HOE je dat gaat bereiken. Aandachtig luisteren kan niet zonder een open en flexibele houding.

Luisteren is meebewegen

Hoe harder je werkt tijdens het gesprek, hoe minder effect je scoort. Als jij kracht toepast, zal de ander zich verzetten. Want kracht creëert tegenkracht. Dat is een natuurwet, ik heb hem echt niet zelf bedacht. Zodra je de ander zich gepusht voelt, zal hij zijn hakken in het zand zetten. Meebewegen met aandacht voor de belangen van de ander is een heilzame formule.

Luisteren is creëren

Want als je écht luistert, ben je beter in staat kansen te creëren en te pakken. Je houding is ontspannen, je mind staat open. Je creëert meer als je luistert en doorvraagt. Je eigen doel even loslaten zorgt ervoor dat je ook links en rechts van je route naar je doel alle signalen oppikt. Je verbreedt het gesprek, je blijft uit de spreekwoordelijke tunnel.  Je hoort meer. Dat is commercieel luisteren. Open staan en kunnen ontvangen. Daarmee creëer je kansen.

Over de kunst van ‘commercieel luisteren’ heb ik nog meer ideeën voor je. Lees je mee?

Heb jij interesse in dit onderwerp? Kijk dan ook eens naar de salestraining op maat.

Over de schrijver