Je kunt van alles lezen over extraverte en introverte mensen. Ik zie vooral veel artikelen en boeken over de verschillen tussen extravert en introvert. Ik lees daarentegen lang niet zo veel over hoe je elkaar beter kunt begrijpen. Hoe je elkaar kunt versterken en beter kunt samenwerken. Ik denk juist dat er veel van elkaar te leren valt, waardoor we beter, gemakkelijker, constructiever en meer ontspannen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken. Lees hoe extravert en introvert elkaar beter kunnen begrijpen.
Leidinggeven aan extraverte en introverte medewerkers
Als je team uit zowel extraverte als introverte medewerkers bestaat – en die kans is natuurlijk groot – dan kan dat voor wat hindernissen zorgen. Let wel, jijzelf als leidinggevende speelt een belangrijke, stimulerende rol. Verdiep je in je team, wie heeft welke talenten en welke competenties. En reflecteer zelf ook eens. Ben ik introvert of extravert? Of heb je wat van beiden? Zoals Nick.
Introverte leidinggevende met aangeleerde extraverte competenties
Een van mijn coachees, Nick, schaart zichzelf onder de introverten maar met aangeleerde extraverte competenties. Hij is Plant Manager en geeft leiding aan vijftien Team Leaders verdeeld over twee locaties. Eén in Nederland en één in België. Van nature is hij een denker en treedt hij niet graag op de voorgrond. In zijn loopbaan heeft hij echter al heel wat presentaties en praatjes gegeven. Langzaamaan is hij zich er steeds comfortabeler bij gaan voelen. Het zal nooit zijn favoriete taak worden maar hij heeft het zich aangeleerd tot een level waarbij hij zich oké voelt. De samenwerking onder de Team Leaders kent regelmatig strubbelingen. Nick maakt zich zorgen, want er staan binnenkort wat organisatieveranderingen aan te komen. En met die in zijn achterhoofd, twijfelt hij of er wel voldoende draagvlak is, bij de Team Leaders en daarna ook bij de verschillende ploegen natuurlijk.
Wederzijds begrip versterkt een team
Ik adviseer Nick om eens onbevangen naar zijn medewerkers te kijken. Hoe werken zij het liefst, waarin blinken ze uit alsof het vanzelf gaat en waar halen ze hun energie vandaan? Door alleen te zijn of door sociaal contact? Benoem ieders talenten, vooral ook tijdens gezamenlijke bijeenkomsten. Benadruk het positieve. Complimenteer de één voor zijn waterval aan ideeën en de ander voor zijn kritische kanttekeningen aan het einde van de vergadering. Leer het team elkaar te waarderen om hun hardop denken of juist om het ordenen en structuren van ideeën.
De meer introverten ontdekken dat zij alvast kunnen nadenken als de extraverten doorratelen en meer extraverten merken dat stiltes ook positief kunnen uitpakken. Zo komt iedereen tot zijn recht. Op deze manier krijgen teams de kans om elkaar aan te vullen en sterker te worden. Tenslotte adviseer ik Nick hoofdstuk 10 van mijn boek Overtuigend Luisteren te lezen. In dit hoofdstuk ga ik aan de hand de DISC gedragsstijlen dieper in op de verschillen, hoe je elkaar beter kunt waarderen en begrijpen. DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus en geeft je inzicht in gedragsstijlen. Zo ontdek hoe er onder bepaalde omstandigheden gehandeld wordt en welke verborgen behoeften er bestaan.
Luisteren is de sleutel
Als je wilt dat extravert en introvert elkaar écht beter gaan begrijpen, is luisteren de sleutel. Luisteren leidt tot effectieve(re) samenwerking en tot meer begrip voor elkaar. Wanneer je je verdiept in de ander, begrijp je hem of haar beter. Dan maakt het niet uit of het om een extra- of introverte collega gaat. Dus start met luisteren in plaats van langs elkaar heen te praten. Voorkom aannames door het stellen van de juiste vragen en zet je luisterfilters uit. Luisterfilters maken dat je tijdens gesprekken luistert, interpreteert en reageert vanuit je eigen emoties, ervaringen en beleving. Stel je voor als we altijd maar ‘gefilterd’ zouden luisteren … No way dat introverten dan het gedrag van extraverten op zijn waarde leren in te schatten en andersom. Luisterfilters uitzetten doe je door je ervan bewust te worden en een open, nieuwsgierige houding aan te nemen.
Luisteren en leidinggeven
Als leidinggevende in een organisatie kun je niet zonder goede luistervaardigheden. Hierdoor weet je wat er speelt, begrijp je mensen en bepaalde situaties en kun je er passend naar handelen. Een goede leidinggevende luistert met aandacht en schuift opkomende gedachten, belangen of ego’s aan de kant. Geef de ander de tijd, onderbreek niet, maar vat samen en stel vragen. Goede leidinggevenden vinden leren (en dus luisteren) belangrijker dan spreken en dat wordt beloond. Medewerkers voelen zich gehoord, veilig, serieus genomen waardoor verantwoordelijkheid en loyaliteit toenemen. Kortom: jullie worden sterker en productiever. Allemaal resultaten die als leidinggevende graag ziet, toch?
Wil je meer tips waarmee je je luistervaardigheid, samenwerkingen en resultaten verbetert?
Lees de verschillende blogs, de boeken Commercieel Luisteren en Overtuigend Luisteren. Direct aan de slag? Kijk dan bij de verschillende maatwerktrainingen (bovenin het menu).