Kijk jij weleens naar talkshows? Ik zeker, maar ik kan me er af en toe wel flink over verbazen. Vooral aan dominante gasten die keer op keer hun tafelgenoten onderbreken om hun zegje te doen. Gek genoeg hebben diegenen met de grootste mond, los van hun argumenten, veel meer impact. Dat zie ik ook in onze maatschappij. Je mening geven lijkt een overschatte kwaliteit te worden. Sprekers krijgen op de een of andere manier meer respect dan luisteraars. Een beetje zoals de law of the jungle, waar alleen brute kracht of eigenbelang de strijd wint. Maar je hoeft niet dominant te zijn of het hardst kunnen roepen om een discussie te winnen. Integendeel. Actieve luisteraars denken mee, laten zichzelf en anderen een onderwerp van verschillende kanten bekijken. Actieve luisteraars dus, want stel jezelf maar eens voor, een talkshow met alleen maar toehoorders aan tafel levert natuurlijk ook niet veel op. De oplossing? Een dialoog en daar is meer voor nodig dan je denkt.
Wanneer voer je een dialoog?
Bewustwording is een belangrijk onderdeel van onze maatwerktrainingen. Als het om gespreksvoering en dialogen gaat, stel ik aan de hand van praktijksituaties een aantal vragen, waarmee je veel deelnemers tot het besef komen dat ze niet de gesprekspartner zijn die ze dachten te zijn. Een prettige gesprekspartner luistert met aandacht en al zijn zintuigen. Er is een nieuwsgierige intentie die verder kijkt dat alleen een specifiek onderwerp. In een dialoog is er ruimte om elkaars standpunten te ontdekken en te begrijpen vanuit welke positie ernaar gekeken wordt.
Vaak willen we dat we een goede gesprekspartner zijn, maar in werkelijkheid zijn we onbewust met onszelf bezig. Geloof me, je bent echt de enige niet! Of je nu meer een spreker of luisteraar bent, bij een echte dialoog hoort het willen, durven en kunnen loslaten van je positie, ego, overtuigingen en zekerheden. Hierdoor sta je open voor de ander, ontstaan er nieuwe inzichten en creëer je kansen. Een goede dialoog is onwijs prikkelend en inspirerend. Er ontstaat verbinding. Het doel van de dialoog maakt daarbij niet uit. Of je nu een probleem wilt oplossen of een besluit moet nemen. Goed, ben je klaar om te ontdekken hoe je een goede dialoog realiseert?
Het begint allemaal met intenties
Onze intenties creëren gedachten. Wist je dat we veel beter presteren wanneer we ons bewust zijn van onze gedachten en intenties? Kijk maar eens naar topsporters. Zij spelen om te winnen en trainen zichzelf daarom niet alleen fysiek, maar ook mentaal en … met succes. Ditzelfde kun je toepassen tijdens een gesprek of discussie. Wanneer je met een open en nieuwsgierige intentie het gesprek aangaat, zul je verrast zijn van de resultaten! Je intentie kan dus absoluut een winnend effect hebben, maar er zijn ook verliezende effecten. Wanneer je tijdens een gesprek aan het ‘voorkomen’ bent, dan heeft dat een negatief effect op het verdere verloop ervan. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat de ander denkt dat je niet slim genoeg bent omdat je veel vragen stelt. De intentie om te ‘voorkomen’ zorgt voor onnodige spanningen. Het is een gevecht met jezelf. Je luistert nauwelijks, vult stiltes op en staat niet open voor de ander. Bovendien levert ‘voorkomen’ niet het resultaat dat je eigenlijk wilt.
Eén ding is zeker, je intentie creërend of voorkomend, is er altijd. Je intentie is er en bemoeit zich met alles. Wees je daarom bewust van je intenties zodat je de invloed ervan de goede richting (creëren) kan op sturen. Je creëert dat je de ander goed begrijpt. Dat is best een uitdaging, maar als je eenmaal je intenties (h)erkent breng je jezelf op een enorme voorsprong. Zorg dus voor gezonde, creërende intenties. Grote kans dat je, zonder al te veel moeite, je doelen bereikt!
Dus: met een dialoog wint iedereen. Je voelt je gehoord en begrepen. Er is écht contact. Het leidt tot betere samenwerkingen, oplossingen waarvoor draagvlak is en … je hebt gewoon meer plezier!
Nieuwsgierig?
Wanneer je via bewustwording, inzichten, praktische oefeningen en concrete feedback, ook effectiever wil communiceren, leidinggeven of samenwerken, lees dan meer over onze praktijkgerichte (incompany) maatwerktrainingen. Op een positief confronterende manier komen we snel tot de kern. Op basis van jouw inzichten en leerbehoeften ontwikkel je daarna vaardigheden die je direct in je eigen situatie kunt toepassen. Bel me voor een oriënterend gesprek of laat een bericht achter via de contactpagina van de website.